martes, 9 de abril de 2019

Het verbaast me, Mevrouw Bachelet


Het verbaast me, Mevrouw Bachelet

Het onderstaande artikel is geschreven door Matias Bosch Carcuro, een Chileen die tijdens het bewind van President Bachelet deelnam aan betogingen en verbaasd is over wat zij nu schrijft over de betogingen in Venezuela. Mevrouw Bachelet is nu Hoger Commissaris voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties en scheef in dat verband een rapport over Venezuela.

Ik vind het goed omdat het duidelijk maakt hoe relatief de informatie is die we via de “gewone” media vernemen. Dus heb ik het graag voor jullie vertaald.

“Ik ben verbaasd, Mevrouw Bachelet dat u spreekt over de criminalisering van het protest in Venezuela. U heeft me bijna overtuigd dat ik hallucineerde als ik me herinnerde dat, terwijl u President was, de Carabinieri van Chili bij La Moneda en in de hele Alameda Santa Lucia een manifestatie van arbeiders waar ik aan deelnam bombardeerden met gas, water en aanhoudingen. Ze gooiden bakken gas over de leraren die alleen maar kartonnen met boodschappen droegen.
We moesten wegrennen en ons verbergen in de doolhof van straatjes om niet aangehouden te worden. En, zoals dit, kunnen we tientallen gevallen weergeven.

Ik herinner me ook de optochten van de “Pinguinos” (bijnaam voor studenten van het middelbaar onderwijs) die zich moesten verdedigen tegen de stormloop van de politie. Studenten die behandeld werden alsof ze vandalen waren, ook aangehouden werden, alleen maar omdat ze protesteerden in naam van het basisrecht op een openbaar onderwijs met kwaliteit en gelijk voor iedereen (wat u nu eist in Venezuela). Bij de dageraad van uw mandaat in 2006 stond gratis onderwijs nog niet in uw vaandel. Er werd voor gevochten op straat, ondanks u zelf en uw Ministers voor Onderwijs en Binnenlandse zaken.

Ik stel vast dat ik niet hallucineerde als ik uw paragrafen over de “etnische groep” ‘Warao’ in Venezuela lees (maar je moet zeggen “volk”). Ik herinner me Matias Catrileo Quezada, een Mapuche, neergeschoten door de politie die onder uw bevel stond; ik herinner me Johnny Carqueo Yañez, gestorven na een brutaal optreden van de politie; en aan Jaime Facundo Mendoza Collio, nog een Mapuche, van op zijn rug vermoord door een politieagent. En dat alles tijdens uw presidentschap. Tijdens de regering van Ricardo Lagos, toen u minister voor Gezondheid en van Defensie was, werden er zeven Mapuches vermoord. Heeft u daar ooit enige verantwoordelijkheid voor gedragen? Of heeft u ervoor gezorgd dat de Staat vergoeding uitkeerde? Wil u echt spreken over criminalisering van protesten? Met het pak wetten over de staatsveiligheid die toelaat om iedereen als terrorist te veroordelen?

Overigens, het blijft echt raar dat uw rapport over Venezuela spreekt van “conclusies” en “bevindingen” waar het gaat over letterlijke teksten die we kunnen vinden in tweets en retweets van u en uw team van BIJNA EEN MAAND GELEDEN (24 februari 2019). Een bovennatuurlijke bekwaamheid van voorgevoel die de wetenschap nog niet kent?

Mevrouw Bachelet

Mevrouw Bachelet: het is ontzagwekkend dat iemand met de rang en het internationale prestige dat u bezit, beweert dat de eerste sancties tegen Venezuela werden opgelegd in 2017, want die begonnen veel eerder op bevel van Obama. Het is ook ontzagwekkend dat uw bevestigingen gebaseerd zijn op dingen zoals “volgens peilingen”, “naar verluidt” “ik ben bezorgd” “het verontrust me”, “is bekend als”; een heel document vol van beweringen, zonder een bron op te geven, maar tegelijk zeggen dat een team “van uw kantoor” in Venezuela zit (waarvoor je veiligheidsgaranties eist, de indruk verwekkend dat ze die niet hebben). Wat doet uw team daar, zeker wetend dat ze een goed loon opstrijken, maar slechts een lijst van vermoedens kunnen opsturen, zonder één bewijsbare informatie? Waarom melden ze niets -al is het maar uit beleefdheid- over het uitvallen van de stroom in het land een paar dagen geleden?
Over de crisis in de gezondheid – kijk eens aan, u bent arts en was minister van Gezondheidszorg- dat hebben andere organisaties al lang geleden gezegd, ook over het ernstige probleem moeder-kind en over besmettelijke ziektes. Maar, omdat het kleinere en beperktere organisaties waren, meldden ze dat zonder DE VERANTWOORDELIJKHEID DIE U EN DE VN hebben en met veel serieuzere rapporten en zonder de politieke dubbelzinnigheid van uw “rapport”.
U, Mevrouw Bachelet, verwaardigt u te zeggen dat Venezuela vandaag de dag een “verontrustende factor voor de regionale ontwrichting” is. U zegt bijna dat Venezuela de oorzaak is van humanitaire interventie. U bevestigt en herbevestigt wat uw ideologische collega, Rodriguez Zapatero, ten alle koste loochent, terwijl uw politieke tegenstrever, Piñera, het naar alle windstreken wel verkondigt. Is de Michelle Bachelet misschien wel erg verwijderd van die Bachelet die tussen beide kwam tijdens de staatsgreep in Bolivië en die met eer in La Moneda de afgezette president van Honduras, Manuel Zelaya, ontving?
Het is triest dat u, Mevrouw Bachelet, vrouw, Latijns Amerikaanse en dochter van een waardige generaal die vermoord werd door de staatsgreep van Pinochet, door rechts Chili, door de regering Nixon en de CIA, zich op die manier gedraagt op het podium van een land dat bedreigd wordt door een invasie van de VS en andere omringende landen, die vandaag de dag geregeerd worden door aventuriers en piraten zoals Bolsonaro en Duque (presidenten respectievelijk van Brazilië en Colombië) en die ons zonder twijfel kunnen leiden tot een regionale vuurzee, zoals dat al gebeurde met de Dominikaanse Republiek in 1965 en zoals Uribe (ex president van Colombië) dat probeerde tussen 2007 en 2008.
Het moet duidelijk zijn: niets van wat ik beweer is bedoeld als een argument “ad hominem” of “ad feminem” om de aandacht naar uw persoon af te leiden en de ernst van de situatie te relativeren, om het even welk land het ook moge zijn.
Elke schending van de mensenrechten in om het even welk land moet veroordeeld worden. Het lijden en het onrecht tegen het volk moeten ons verontwaardigen; Allende en Che Guevara hebben ons dat geleerd.
Alleen is het zo dat men moet eisen dat rapporten en bevindingen van dat kaliber voldoen aan een minimum van ernst, onpartijdigheid, methodologische en ethische eerlijkheid om geen vernietigende en vermomde wapens van wettigheid te zijn. Meer nog, want hier staat op het spel alles wat Trump en Compagnie plannen over de rechten van miljoenen mensen voor wie u moet pleiten. Daar heeft u ook Haiti dat wacht op iemand die zich verwaardigt om de verantwoordelijkheid van de VN op zich te nemen voor de crisis van de epidemie van cholera. Wie is beter geplaatst dan u om dit te doen, gezien uw directe deelname door de aanwezigheid van de Blauwhelmen in dat land?
Ik wil wel twee dingen erkennen: Dat u een waarheidsgetrouw rapport beloofde voor juni. We wachten daarop in plaats van het pamflet van vandaag. En, zelfs als uw rapport het heeft over de ernstige situatie in andere landen, met inbegrip van Colombië, het hele orkest van de massa media heeft het alleen over Venezuela.
Dat is natuurlijk niet uw fout, Mevrouw Bachelet, maar iemand met uw ervaring en curriculum moet toch rekening houden met in welke mand de eieren vallen waarmee u gegooid heeft. Met de positie die u bekleedt moet u altijd weten voor wie u werkt.

Groetjes van

Rosa (Guadalupe) en Willibrord (Guillermo)


No hay comentarios: