Pensioenen in El Salvador (deel 3 en einde)
In de vorige twee afleveringen over de pensioenen in El Salvador hebben
we proberen uit te leggen wat er allemaal nodig was aan initiatieven en
hervormingen om te komen tot een systeem dat min of meer werkte.
Tot 1998 hadden we drie instanties die de hele pensioenregeling omvatten:
de ISSS (Salvadoraans Instituut voor Sociale Zekerheid); de INPEP (Nationaal
Instituut voor Pensioenen van Functionarissen) en IPSFA (Salvadoraans instituut
voor Pensioenen van het Leger).
Over de IPSFA zullen we het hier verder niet meer hebben. Het is immers
een pensioenregeling van en voor de militairen (en dus betaald met belasting geld
van iedereen). Je mag veronderstellen dat dit Instituut zichzelf moet kunnen
redden, maar ook daar bestaan twijfels over, gezien ze onlangs bij het Congres
kwamen aankloppen om toch wat meer fondsen te krijgen. Blijkbaar staat de IPSFA
ook dicht tegen failliet. Maar die redden zich wel.
De ISSS is een verplichte verzekering voor alle werknemers. Zij betalen
hun bijdrage doordat ze 3% van hun loon moeten afstaan. De werkgever moet daar
7.5% bovenop betalen; dus samen 10.5%. Wel is er een plafond. Wie meer verdient
dan $ 1,000.- blijft maximaal $ 30.- betalen en zijn of haar werkgever betaalt
maximaal $ 70.-
Tot 1998 waren de mensen die ISSS betaalden niet alleen verzekerd tegen
ziektekosten en hospitalisering, maar meteen werden ze ook ingeschreven voor
hun pensioen bij het INPEP.
Hoewel INPEP oorspronkelijk alleen bedoeld was voor regeringsfunctionarissen,
kregen alle werknemers die hun ISSS bijdrage betaalden, ook toegang tot de
INPEP pensioen regeling.
Met ex president Armando Calderón Sol (tweede ARENA president van 1994 tot
1999) veranderde alles. Samen met zijn voorganger Alfredo Cristiani waren
beiden geobsedeerd om alles wat kon te privatiseren. Calderón nam dus het
initiatief om de pensioenen te privatiseren en dat werd werkelijkheid in 1998.
Ex President Calderon Sol
Toen werden er twee privé pensioen organisaties opgericht: CRECER en
CONFIA. Ze werden opgericht onder het voorbeeld van wat er in Chili al bestond:
de AFP (Administratie van Pensioen Fondsen).
Vanaf dat moment werd de verplichte bijdrage aan ISSS beperkt tot ziekte
en hospitalisatie verzekering en moesten alle nieuwe werknemers hun pensioen
bijdrage direct aan een AFP storten. Degenen die al een pensioen aan het
opbouwen waren bij INPEP konden kiezen: of ze bleven waar ze waren of ze konden
overstappen naar een van de twee AFP.
Die maatregel bracht al na korte tijd het eerste probleem aan het licht:
er waren nog duizenden mensen bij INPEP, maar er kwamen geen fondsen meer bij,
want vrijwel alles ging nu naar de privé bedrijven. Al snel kwam INPEP dus in
de financiële problemen en moest de overheid steeds opnieuw bij het Congres om
fondsen vragen om de pensioenen nog te kunnen betalen.
Een tweede probleem was dat de werknemers en de werkgevers vanaf dat
moment twee keer belast werden: een keer voor het betalen van de ISSS en een
tweede keer voor de bijdrage aan het pensioen fonds. Voor ISSS werden dezelfde tarieven
aangehouden. Voor de AFP werd in het begin samen 13% aangerekend, maar sinds 1
november 2017 is dat 15% van het maandsalaris. Dat betekent dus dat de
werknemer maandelijks 10% van zijn of haar salaris moet afstaan.
Een derde probleem ontstond tijdens de regering van ex president Saca
(ondertussen al veroordeeld tot 10 jaar gevangenis straf voor het verduisteren
van meer dan 230 miljoen dollars). In plaats van leningen aan te gaan bij
banken, buitenlandse bronnen of de Wereldbank, ging hij geld lenen bij de AFP
tegen zeer voordelige rente (die hij zelf bepaalde). Dat had natuurlijk tot
gevolg dat de privé fondsen hun miljarden niet tegen veel duurdere rente konden
investeren. Dat beleid van Saca werd door de twee daarop volgende FMLN
regeringen graag verder gezet.
Ex president Saca voor de rechter
Het vierde probleem kwam dan aan het licht toen de eerste pensioenen
door de AFP moesten uitbetaald worden. Wat de mensen gespaard hadden (op hun
persoonlijke rekening) was wat ze konden krijgen als pensioen. Eenmaal hun
spaarcenten opgebruikt was er geen pensioen meer.
Men heeft ooit eens uitgerekend wat de AFP nodig zal hebben aan liquide
geld olm de pensioenen tussen 2011 en 2050 uit te kunnen betalen: 30 miljard
dollars of 5 keer de nationale begroting. En men weet ook dat dit geld er nooit
komt.
Want hier komt nog een volgend probleem. Tot een dertig jaar geleden was
de bevolking onder de 15 jaar in El Salvador meer dan 50% van het totaal van de
inwoners. Toen telde het land nog meer dan 7 miljoen inwoners.
Gezien de oorlog die tien jaar duurde en de totale leef onzekerheid na
de oorlog en tot op vandaag, leven er nu nog iets meer dan 6 miljoen mensen in
El Salvador. Naast de gesneuvelden tijdens de oorlog kunnen we er zeker nog
eens 70.000 vermoorden bijtellen tijdens de laatste twintig jaar. En daarnaast
zijn er honderdduizenden -vooral jongeren- illegaal naar de VS of naar andere
landen gevlucht om aan het geweld van de bendes te ontsnappen. Dat betekent dat
er dus honderdduizenden mensen minder aan het werk zijn en dus niet aan het pensioenfonds
bijdragen.
Maar dat is nog niet alles.
In mei 2018 waren er 3.3 miljoen mensen aangesloten bij een zorgsysteem
in ons land. Maar, slechts 21.6% van hen draagt op regelmatige basis bij voor
zijn of haar pensioen en zal die dan ook ontvangen na zijn 60ste
verjaardag (voor de mannen) of haar 55ste (voor de vrouwen).
Het was ergens halverwege het jaar 2017 dat de (FMLN) regering
voorstelde om een “gemengd pensioen systeem” op te zetten. Het voorstel was om
de bestaande pensioenfondsen te laten verder werken, maar onder controle van
een “gemengd systeem” dat er moet voor zorgen dat zowel de overheidsfondsen als
de privé fondsen voldoende geld hebben om de pensioenen te kunnen betalen. Dat
systeem zou dan gecontroleerd worden door zowel overheidspersoneel als door
privé ondernemers.
Er kwam een enorme campagne van rechts op gang tegen dit voorstel. De
campagne kreeg als titel “El Robo del Siglo” (De Diefstal van de eeuw), natuurlijk
gretig overgenomen door de rechtse dagbladen, radio en TV. De Vereniging van
Privé Ondernemers (ANEP) nam het voortouw. Zij probeerden de mensen ervan te
overtuigen dat de linkse overheid al hun spaarcenten die ze aan de AFP hadden
bijgedragen zouden verliezen, want “de overheid wil die gaan beheren”.
Zo zagen de kranten er uit
De UCA (Universidad Centro Americana; van de Jezuïeten) kwam met een artikel
waarin ze aantoonden dat “El Robo del Siglo” niet het voorstel van de regering
was, maar dat die al lang bezig was en uitgevoerd werd door de bestaande AFP’s.
25% van de bijdrage van elke werknemer aan “zijn of haar” pensioen rekening
gaat er af als “werkings- en administratiekosten”. Uiteindelijk krijgt de
werknemer slechts 53.33% van wat hij op de rekening stort effectief op zijn of
haar “spaarrekening”. De AFP bereiken jaarlijks 80% bovenop hun kapitaal aan
winst. Daarvan gaat niets naar het fonds, maar wel naar de eigenaars van de AFP’s.
Woekerwinsten met het geld van de werknemers, terwijl de rente op het “spaarboekje”
van de spaarder niet eens 3% bedraagt, De UCA bestempelt dit eerder als “El
Robo del Siglo”. Het privé pensioen systeem is, volgens de UCA een oplichterij
die de winsten privatiseert en de verliezen socialiseert.
Het Congres heeft uiteindelijk een hervorming goedgekeurd die ver weg
staat van de voostellen van de Friedrich Ebert Stiftung, noch van die van de vakbonden van El Salvador en
zeker van het voorstel van de regering. De onbekwame (maar door rechts
onderhouden) volksvertegenwoordigers hebben de AFP verplicht om een “solidair
fonds” achter de hand te houden waarmee probleem gevallen zouden moeten kunnen
worden opgelost. Volgens de illustere volksvertegenwoordigers was daarmee elk
probleem opgelost.
Het probleem is daarmee dus niet opgelost. Niemand die het tijdens zijn
of haar actief leven met een minimum salaris moet stellen kan voldoende
bijdragen om een leefbaar pensioen op te bouwen. Zeker niet als je spaarcenten
snel op gebruikt zijn, zodat je na enkele jaartjes een pensioentje te hebben
ontvangen, plotseling niets mee krijgt “omdat je spaarcenten op zijn”.
Een gemengde pensioen regeling dringt zich dus op, waardoor je aan de
ene kant verzekert dat de winsten uit de pensioenfondsen wel degelijk naar de pensioengerechtigden
zullen gaan en niet verdwijnen in de zakken van de eigenaars van de AFP. Alleen
op die manier zullen de ouderen niet van honger en armoede omkomen.
Tot een volgende keer maar weer,
Groetjes van,
Rosa (Guadalupe) en Willibrord (Guillermo)
No hay comentarios:
Publicar un comentario