viernes, 22 de mayo de 2015

Wie waren de vijanden van bisschop Romero?



De vijanden van bisschop Romero waren de andere bisschopen en de VS.

Zaterdag 23 mei wordt bisschop Romero officiëel zalig verklaard. De katholieke kerk maakt er een geweldige happening van, met meer dan 200 bisschoppen en meer dan 1200 priesters die bij de zaliverklaring aanwezig zullen zijn. Alle priesters krijgen een hoed want er kan zon zijn. Wel vergaten ze dat het ook zou kunnen regenen, want het regenseizoen is net begonnen.

De gewone gelovigen moeten op stevige afstand van de plek waar “het gebeurt” staan kijken naar grote TV schermen, want zij zijn niet door de officiële kerk uitgenodigd. Met andere woorden. De mensen voor wie bisschop Romero zijn leven gaf, mogen er niet bij zijn, terwijl de bisschoppen en traditionele priesters die Romero verguisden toen hij aartsbisschop was, zichzelf nu in het middelpunt zetten.

Carlos Dada van de cyberkrant El Faro en Mónica González van Chili hebben verder onderzoek gedaan naar wat er eind jaren 70 gebeurde rondom de bisschop. In een artikel in El Faro kunnen jullie daar meer over lezen (http://www.elfaro.net/es/201505/noticias/16989/) voor wie spaans kan lezen.

Hier een korte samenvatting van hun resultaten, die wij natuurlijk al lang wisten.

Romero werd aartsbisschop van San Salvador in 1977. Zijn voorganger, bisschop Chávez y González had de weg naar een kerk met aandacht voor de armen gebaand. De katholieke kerk was, onder zijn leiding uitgegroeid tot een basisbeweging van boeren en stadsarmen. Hoewel dit laatste meer het resultaat was van de vooruitstrevende priesters dan van de bisschop zelf, die een en ander oogluikend toestond en –waar nodig- verdedigde.

Toen Chávez y González ontslag nam als aartsbisschop was de keuze voor Romero een kaart in het voordeel van de oligarchie en de militairen. Zij dachten met Romero de kerk te “heroveren”, want die was, door het tweede Vatikaans Concilie (1965), de Latijns Amerikaanse bisshoppen conferentie van Medellin (1969) van het rechte pad afgeweken, dachten zij. Medellin sprak immers van een “Voorkeur keuze voor de armen” (Opción preferencial por los Pobres). Die armen zouden door politieke, economische en sociale rechten een neiuwe macht kunnen worden, samen met de Staat en de politieke macht. Gevaarlijk dus. Maar de conservatieve bisschop Romero zou dat euvel wel verhelpen, dachten de machtigen vóór zijn benoeming.

Behalve de oligarchie en de salvadoraanse militairen was ook de amerikaanse CIA bekommerd over wat er in de kerk van El Salvador gaande was. In een rapport over de kerken in de regio zeggen ze dat in Panamá en El Salvador de Christelijke Basisgemeenschappen bestaan die de arbeidersbewegingen en de boeren organisaties steunen om hun rechten te verdedigen en hun leven te verbeteren.

De salvadoraanse elite was er zeker van dat met de benoeming van Romero als aartsbisschop de kerk weer de plaats zou innemen die haar past: “een triumviraat samen met de oligarchie en de militairen”

Een maand na zijn aanstelling verraste Romero de oligarchie. Het historisch proces van wat er in het land gebeurde speelde daarin een grote rol.

In maart 1977 werd pater Rutilio Grande, een goede vriend van Romero, vermoord. Romero verbaast iedereen door een “enige mis in de katedraal” af te kondigen in heel het bisdom, waarin hij de veiligheids instanties van het land aanwijst als de verantwoordelijken voor de moord op Rutilio. Daarnaast laat hij ook weten dat hij bij geen enkele officiële gebeurtenis van de regering zal aanwezig zijn, zolang de moord niet opgehelderd is. Drie maanden later werd de nieuwe president, ook met de familienaam Romero, aangesteld, maar Bisschop Romero was er niet bij. Voor de rest van zijn leven is hij niet één keer naar een officiële plechtigheid geweest.

Andere salvadoraanse bisschoppen gingen verschillende keren naar Rome om Romero aan te klagen omdat hij “de kerk verdeelt en zich afzet tegen de Staat”. Vanuit Rome is het kardinaal Baglio die Romero terecht wijst; dezelfde Baglio die een maand geleden in El Salvador Romero heeft verheerlijkt.

Drie collega  bisschoppen waren vriendjes met de oligarchie en de militairen. 

De bisschop van San Miguel, José Eduardo Alvarez, ook bekend als “de kolonel van San Miguel” omdat hij die graad had toen hij legeraalmoezenier was.

De bisschop van Santa Ana, Marco René Revelo, riep de aandacht toen hij in 1981 naar de militaire luchthaven ging om de oorlogsvliegtuigen die de VS kado gedaan hadden in te zegenen.

De derde bisschop, die van San Vicente was bekend omdat hij van President Molina een grote plantage had gekregen, en daarom ook de verdediger van de grootgrondbezitters was. Deze bisschop, Pedro Arnoldo Aparicio heeft in de begin jaren van de burgeroorlog aan de militairen een lijst gegeven van 10 van zijn priesters die “van de leer van de kerk afgeweken waren”. Op dat moment waren al verschillende priesters in El Salvador vermoord door “doodseskades” of door het leger zelf. Wat was dan wel de bedoeling van die bisschop om 10 van zijn priesters aan te klagen?

Deze drie bisschoppen gingen dus tussen 1977 en 1980 op en neer naar Rome om te informeren over de afwijkingen van Romero. Het gevaar zat dus in eigen huis.

In een van zijn brieven aan paus Johannes Paulus II verdedigde Romero zich met deze woorden: “Zijne heiligheid, ik heb het geprobeerd, maar die bisschoppen willen me niet vergezellen. Hoe willen zij dat ik de kerk niet verdedig als de Staat mijn priesters vermoordt? Ze moorden, martelen en mijn eerste verplichting is de kerk te verdedigen, maar zij willen me daarbij niet vergezellen: noch de nuntius, noch de bisschoppen.”

Met andere woorden: zijn eerste vijanden waren zijn eigen collega bisschoppen, vriendjes van de moordende militairen.

De tweede groep vijanden zaten in de VS. Die waren uiterst bang dat El Salvador het tweede Midden Amerikaanse land zou kunnen worden dat onder “communistisch” bewind zou komen te staan. In Nicaragua was Somoza al gevallen in 1979 en de massa bewegingen (gesteund door de “progressieve priesters” die door Medellin geïnspireerd waren)  en de guerilla in El Salvador werden steeds sterker. Zowel de progressieve kerk als de guerrilla’s waren dus  zorgenkindjes voor de VS.

Na de bisschoppencoferentie van Medellin schreef de multimiljonair Rockefeller een rapport voor Richard Nixon waarin hij zegt dat de Katholieke kerk “een potentieel gevaar is voor de belangen van de VS, want vanaf de Conferentie van Medellin heeft de kerk gebroken met haar verbond met de militairen en de grootgrondbezitters en heeft zich voorgenomen een revolutionnaire verandering te ondersteunen” Rockefeller geeft Nixon de raad: “Nauwere banden smeden met de militaire regeringen van de regio en de legers en de geheime veiligheids organisaties op alle manieren steunen”.

Dezelfde mensen die toen bisschop Romero verguisden en aanklaagden, wat uiteindelijk tot zijn moord heeft geleid, zijn nu plotseling zijn grote aanbidders. De armen voor wie Romero zijn leven heeft gegeven staan nu totaal buitenspel.

Iemand zei ons dat bisschop Romero zelf niet aanwezig zal zijn op zijn zaligverklaring. Hij beweerde immers altijd: “Als ze me vermoorden zal ik verrijzen in het volk van El Salvador”. Het volk van El Salvador is niet op de viering utgenodigd, dus bisschop Romero zal er ook niet zijn, net zoals hij nooit op een officiële staatsplechtigheid aanwezig was...

Hoe een dubbeltje (verkeerd) rollen kan.

Groetjes

Rosa (Guadalupe) en Willibrord (Guillermo)


No hay comentarios: